Ontwerp

Stern / Den Hartog & De Vries stelt bij grafisch ontwerp leesbaarheid en helderheid voorop. Typografie en beeld worden harmonieus op elkaar afgestemd. De stijl van Jan Willem den Hartog wordt gekenmerkt door dienstbaarheid aan de gebruiker en heeft een eigenzinnige, poëtische kwaliteit. Zijn ontwerppraktijk omvat weliswaar alle onderdelen van het werkterrein maar de afgelopen jaren ligt het zwaartepunt bij het samenstellen, produceren en uitgeven van boeken (zie ook De Zwaluwkamer).
Den Hartog studeerde van 1978 tot 1983 aan de Arnhemse Kunstacademie waaraan hij nadien ook vele jaren verbonden was als (hoofd-)docent van de afdeling Grafisch Ontwerpen. Na zijn afstuderen werkte hij eerst als ontwerper bij het roemruchte Amsterdamse Total Design en vervolgens bij Muziekcentrum Vredenburg. Vanaf 1990 combineerde hij zijn zelfstandige praktijk met het docentschap aan de academies in Arnhem en Den Bosch. Vanaf 2001 werkt hij samen met Alex de Vries.
Begin jaren tachtig was hij een van de eerste ontwerpers die digitale middelen inzette en hij gebruikte als eerste in Nederland een speciaal ontwikkeld computerfont in de typografie: de Scala die hij door Martin Majoor liet ontwerpen voor Muziekcentrum Vredenburg.

1989 Letterproef Scala, Muziekcentrum Vredenburg Utrecht

1988 Affiche, Muziekcentrum Vredenburg Utrecht

1991 Affiche, Koninklijk Conservatorium Den Haag

1998 Affiche, Theater van het Oosten

1999 Affiche, De Nieuwe Opera Academie

1999 Affiche, Theater van het Oosten

2003 Affiche, Arnhems Kamerkoor

2003 Affiche, Bik Bent Braam • Growing pains

1985 Ontwerp logo en huisstijl CLB Amsterdam [Total Design]

1985 [Total Design] Beeldmerk t.b.v. de huisstijl van het CLB (Centraal Laboratorium van de Bloedtransfusiedienst van het Nederlandse Rode Kruis) Amsterdam, vervaardigd op een Aesthedes werkstation bij Total Design in Amsterdam; het was een vereiste van de opdrachtgever om de pelikaan als beeldmerk te gebruiken omdat deze symbool staat voor bloedtransfusie. Een pelikaan-moeder pikt namelijk haar eigen borst open zodat haar jongen haar bloed binnenkrijgen ter versterking van hun immuunsysteem. De pelikaan die Jan Willem den Hartog ontwierp is opgebouwd uit een cellenstructuur, hetgeen ook weer verwijst naar bloedcellen.
Den Hartog: “Deze uit cellen opgebouwde pelikaan was jarenlang een prachtig voorbeeld van de geautomatiseerde ontwerptechniek op de Aesthedes-computer, maar de eigenlijke totstandkoming was ouderwets handwerk: ik had met potlood, in grijstinten dus, een vliegende pelikaan nagetekend. En dit kleine tekeningetje heb ik op een Repromaster met behulp van een grof reproraster onder een hoek van 0 (of 90 uiteraard) graden gerasterd. En dat heb ik op diezelfde Repromaster weer sterk vergroot. Pas in een later stadium werd dit met behulp van de Aesthedes omgezet in een digitale werktekening.”

Klik hier voor de boeken die Jan Willem den Hartog maakte voor Uitgeverij De Zwaluw